წყალბადის VS ელექტრო მანქანა
Updated: Apr 14, 2021
როგორ მუშაობს წყალბადის და ელექტრო მანქანა
წყალბადზე მომუშავე მანქანას აქვს წყალბადის ავზი, საიდანაც წყალბადი მიეწოდება საწვავის უჯრედს მაღალი წნევით, იქ იგი შეერწყმება ჟანგბადს. ეს ნაზავი იწყებს ელექტროქიმიურ რეაქციას, რომელიც წარმოქმნის ელექტროენერგიას ელექტროძრავისთვის
ეს ნიშნავს, რომ წყალბადის მანქანებს აქვთ როგორც ელექტროძრავის მახასიათებლები (ელექტრო ენერგიისა და ძრავის გამოყენების გამო), ისე ჩვეულებრივი ბენზინის მანქანის (ავზის გამო).
საწვავის უჯრედები წყალბადით აღჭურვილი მანქანების ძირითადი კომპონენტია.
მოკლედ, საწვავის უჯრედები ელექტროენერგიად აქცევს წყალბადის გაზს (ჟანგბადის შერევით). სინამდვილეში, მთელი პროცესის ერთადერთი ბოლო პროდუქტი არის წყალი და სითბო,
- ეს იდეალურია, არა?
მეორეს მხრივ, ელექტრო სატრანსპორტო საშუალებები (EV ელექტრომობილები) მუშაობს ელექტროძრავით, რომლებიც იკვებებიან დენის ბატარეიდან ან ელექტროენერგიის სხვა პორტატული წყაროდან.
მაგრამ რომელია უფრო პრაქტიკული და ეკოლოგიური? ელექტრო მანქანები თუ წყალბადის მანქანები?

დადებითი და უარყოფითი მხარეები
გარბენის დიაპაზონი:
Hyundai Nexo- ს (წყალბადით იკვებება) მაქსიმალური დისტანცია 550 კილომეტრია, რაც დაახლოებით იგივეა, რაც ელექტრო Tesla Model S, რომელიც საუკეთესოა ამ ტიპის ავტომობილებში.
ძნელია ზუსტად ამ მანქანების მართვის დიაპაზონის შედარება. ეს დამოკიდებულია:
- მგზავრების ან ბარგის რაოდენობაზე
- კონდიციონერის ჩართულ ან გამორთულ მდგომარეობაზე,
- მანქანა მოძრაობს გზატკეცილზე, თუ ქალაქის ცენტრში
- თავად ავტომობილის ტიპზე (4*4 თუ სედანი, ძრავის მოცულობა და ა.შ.)
როგორც წესი წყალბადის მანქანები უფრო სწრაფად იტენება, მათ ჩვეულებრივ უფრო დიდ მანძილზე შეუძლიათ სიარული.
პრაქტიკულობა, საწვავის გასამართი სადგურები
EV- სთვის ქსელის მოცულობა ყოველდღიურად იზრდება. მაგალითად 2019 წლის დეკემბერში შეერთებულ შტატებში იყო 30,000 ელექტრო დამუხტვის სადგური. ეს გაცილებით მეტია წყალბადის სადგურებზე,რომელთა უმეტესობა მხოლოდ კალიფორნიის მხარეშია. მართლაც, წყალბადის მანქანების ინფრასტრუქტურა, მომარაგება და ტექნოლოგია ელექტროენერგიის მანქანებს ჯერ კიდევ ჩამორჩება.
ენერგიის მომარაგების / საწვავით დამუხტვის დრო

წყალბადით დამუხტვას სჭირდება უფრო მცირე დრო (5-დან 10 წუთამდე, ისევე როგორც ნებისმიერი ბენზინის მანქანა), ვიდრე ელექტრო მანქანებს.
მიუხედავად იმისა, რომ Tesla– ს სწრაფ დამტენებს (120 კვტ) აქვთ ბატარეები 80% –იან ენერგიას ნახევარ საათში, BMW i3– ს ან Nissan Leaf– ს შეუძლია დატენვა, შესაბამისად, დაახლოებით 4 ან 8 საათში, სრულად დატენვის მიზნით.
საბოლოო ჯამში, ელექტრული მანქანების ელექტროენერგიით დამუხტვის დრო აშკარად დამოკიდებულია სადგურზე და დატენვის ტიპზე.
ეს წყალბადის ავტომობილებისთვის აშკარა უპირატესობაა
რეალური პრობლემა: წყალბადის მიღება და მასთან დაკავშირებული სირთულეები

მიუხედავად იმისა, რომ წყალბადი ერთერთი ყველაზე გავრცელებული ელემენტია სამყაროში, ის მისი სუფთა სახით პლანეტაზე არ მოიპოვება.
ეს ნიშნავს, რომ თუ ჩვენ გვსურს მისი გამოყენება უნდა მოხდეს მისი მოპოვება სხვა ნაერთებისაგან როგორიცაა წყალი, ბუნებრივი აირი ან სხვა.
დღეს ყველაზე მეტად წყალბადის საწვავი მიიღება ბუნებრივი გაზის გადამუშავების პროცესში
უარყოფითი მხარე ის არის, რომ ამ პროცესში წარმოიქმნება მავნე ქვეპროდუქტები, როგორიცაა ნახშირორჟანგი, რაც ხელს უწყობს გლობალურ დათბობას.
ბუნებრივი გაზის მოპოვების პროცესი ასევე მნიშვნელოვან გავლენას ახდენს გარემოზე და შეიძლება ზიანი მიაყენოს ეკოსისტემებს, ბიომრავალფეროვნებას, წყლის დაბინძურება და გამოიწვიოს მცირე მიწისძვრები.
წყალბადის ელექტროენერგიის ზოგიერთი უპირატესობა
წყალბადის საწვავის უჯრედები ელექტრული მანქანებიდან ტიპიური ლითიუმ-იონური ბატარეების ნაცვლად ბევრად უფრო მიმზიდველია, ვინაიდან თავიდან ავიცილებთ ლითიუმის ბატარეების სიცოცხლის ციკლის დასრულების პრობლემას. ეს არის დიდი პლუსი, იმ დროს, როდესაც ჯერ კიდევ არის გაურკვევლობა ამ ბატარეების მომავლის შესახებ (მანქანებიდან, მზის პანელებიდან, მობილური ტელეფონებიდან და სხვა), როდესაც ისინი აღარ ემსახურებიან მათ მთავარ მიზანს. მათი გადამუშავება ძნელია და შემუშავებულია რამდენიმე პროექტი, რათა მოხდეს მათი ათვისება საავადმყოფოების მსგავსი ურბანული შენობების სარეზერვო გენერატორებად.

ელექტრო მანქანები წყალბადის მანქანების წინააღმდეგ - რომელია უფრო ეფექტური?
მიუხედავად ზემოთ ნახსენები სარგებელისა, დღეს წყალბადის უმეტესობა (95% აშშ) წარმოიქმნება მეთანის გადამუშავების პროცესში.
ბუნებრივი გაზის (წიაღისეული საწვავის) გამოყენების საჭიროება, იწვევს გარკვეულ ეჭვებს.
ამასთან, როდესაც ტექნოლოგია ვითარდება, შესაძლოა წყალბადის მიღების წყლის ელექტროლიზის პროცესი გაუმჯობესდეს და გამოყენებული იქნას, ვინაიდან ეს პროცესი უფრო ეფექტური გახდება.
იმის გამო, რომ წყალბადის მანქანები ითხოვს ორმაგ ენერგიის გამოყენებას (წყალბადის გაკეთება და შემდეგ ელექტროენერგიის გამოყენება), მაშინ როდესაც ელექტრო მანქანებს შეუძლიათ უშუალოდ ქსელისგან ენერგიის გამოყენება, ეს ძლიერი არგუმენტია ელექტრო მანქანების სასარგებლოდ.
ამასთან, სანამ ვითარდება წყალბადის წარმოების ახალი მეთოდები, მაგალითად პროტონის გაცვლის მემბრანა, რომელიც მეცნიერების აზრით, შესაძლოა მიაღწიოს 86% ეფექტურობას, უნდა დაველოდოთ და ვნახოთ რა მოხდება.
წყალბადის წარმოებისთვის დამატებითი ენერგიის მარაგების გამოყენება და წყალბადის-ლითიუმ-იონური მანქანების გარკვეული ჰიბრიდული ვერსიის შექმნა ასევე შეიძლება იყოს რაღაც გამოსავალი, კიდევ ერთხელ გამოდის კვლევები, რომლებიც განმარტავს, არის თუ არა ეს ჭარბი ენერგია უფრო ეფექტური, ვიდრე კაშხლებში (მათი სხვა გავლენის გათვალისწინება არ ხდება) ან წყალბადის წარმოქმნა.
რაც შეეხება დღეის სურათს, ელექტრო მანქანები უფრო ხელმისაწვდომი ავტომობილია - სხვადასხვა ტიპის მანქანებსა და დატენვის წერტილების თვალსაზრისით.
წყარო: https://bit.ly/3mT11Ks